مراحل ساخت انواع جرثقیل سقفی

۴ بازديد

 

جرثقیل از اصلی ترین وسایل جابجایی درون کارخانه و کارگاه است که استفاده از آن در صنایع سنگین و نیمه سنگین اجتناب ناپذیر است. طراحی و ساخت وینچ سقفی از حوزه های کاربردی است که نیازمند دانش، مهارت و تجربه کافی در امر جابجایی مواد است. به همین دلیل این مساله بسیار حائز اهمیت است که خطا در عملکرد جرثقیل باعث ایجاد حوادث ناگوار و خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری خواهد بود.

بهتر بدانید: جرثقیل دیواری

مراحل ساخت جرثقیل سقفی به شرح زیر است:

1- برشکاری

اولین گام در فرآیند ساخت یک جرثقیل، برشکاری ورق ها و پروفیل های مورد نیاز است. در این مرحله، ورق‌های فولادی (معمولاً ورق های ST37 یا ST52) و سایر متریال خریداری شده، بر اساس نقشه های کارگاهی، توسط تجهیزات برشکاری مانند دستگاه های CNC، دستگاه های برش طولی (راسته بر)، دستگاه های برش ریلی، دستگاه های گیوتین و اره ها، برش داده می شوند.

2- تسمه سازی

در این مرحله، تسمه ها و پلیت های برش داده شده، طبق نقشه، در کنار یکدیگر قرار داده شده و به یکدیگر جوش می شوند. این عملیات باید به گونه ای انجام شود که اجزای جوش شده، همانند یک قطعه یکپارچه، قابل استفاده باشند. بنابراین، کیفیت اتصالات در این مرحله بسیار اهمیت دارد. پس از اتمام کار در این مرحله، تسمه ها و پلیت های آماده شده، پس از تائید فنی ناظر، به واحد مونتاژ منتقل می گردد.

3- مونتاژ اولیه قطعات

در این مرحله، مونتاژکارها، طبق نقشه، کلیه اجزای جرثقیل سقفی، مانند پل ها، تیرهای حمال و … را مونتاژ کرده و آن ها را توسط خال جوش، به صورت موقت به یکدیگر متصل می کنند. پس از اتمام کار و پس از تایید قطعات مونتاژ شده توسط ناظر، آن قطعات به واحد جوشکاری انتقال داده می شوند.

4- جوشکاری اولیه

در این مرحله، قطعات مونتاژ شده، توسط جوشکارهای ماهر، بر اساس روش جوشکاری و نکات اجرایی ذکر شده در نقشه ها، توسط تجهیزات مخصوص، به صورت کامل به یکدیگر جوش داده می شوند. از مهمترین این تجهیزات، می توان به دستگاه های جوشکاری (رکتی فایرها)، دستگاه جوشکاری Co2، دستگاه زیرپودری و دستگاه اسلگ اشاره نمود.

بیشتر بدانید: بالابر زنجیری برقی

5- سوراخ کاری قطعات

برخی از قطعات جرثقیل مانند فلنج ها باید طبق نقشه سوراخ کاری شوند تا هنگام نصب بتوان آن ها را توسط پیچ و مهره به یکدیگر متصل نمود. همچنین، تیرهای حمال جرثقیل نیز در این مرحله سوراخ کاری می شوند.
سوراخ کاری اجزای جرثقیل نیز باید بر اساس نقشه و با استفاده از تجهیزات مخصوص صورت پذیرد. از مهمترین این تجهیزات می توان به دریل ها و دستگاه های دریل مغناطیسی قابل حمل (مگنت ها) اشاره نمود.

6- مونتاژ نهایی قطعات و جوشکاری نهایی

در این مرحله، در صورت نیاز، قطعات دیگری که احتمالاً باید بر روی پل ها یا تیر حمال ها نصب شوند، مونتاژ و تکمیل شده و پس از انتقال به واحد جوشکاری، عملیات جوشکاری نهایی بر روی آن ها انجام می شود.
در پایان این مرحله، پس از تائید نهایی قطعات توسط ناظر پروژه، عملیات مونتاژکاری و جوشکاری قطعات جرثقیل، به صورت کامل به پایان می رسد و قطعات آماده شده، جهت تمیزکاری، به واحد تمیزکاری انتقال داده می شوند.

7- تمیزکاری قطعات ساخته شده

در این مرحله، کلیه ضایعات، گل جوش ها، خرده آهن ها و چربی ها و آلودگی های موجود در قطعات، به صورت دستی (توسط دستگاه فرز یا فرچه های سیمی مخصوص) و یا با استفاده از دستگاه های سندبلاست، تمیزکاری می شوند. در پایان این مرحله، پس از تائید نهایی اینکه قطعات، عاری از هرگونه آلودگی هستند، قطعات تمیزکاری شده، جهت رنگ آمیزی، به واحد مربوطه انتقال داده می شوند.

8- رنگ آمیزی سازه جرثقیل

در این مرحله، کلیه قطعات آماده شده، رنگ آمیزی می شوند. همانگونه که می دانید، یکی از معایب فولاد، آسیب پذیری آن در برابر رطوبت و شرایط محیطی است. بدین منظور، اجزای سازه را توسط رنگ های مخصوص، پوشش می دهند تا از آن ها در برابر شرایط مخرب محیطی محافظت نمایند. بر این اساس، جرثقیل ها نیز همانند سایر سازه های فلزی، نیازمند رنگ آمیزی هستند تا با ایجاد یک پوشش، در برابر خوردگی و پوسیدگی محافظت شوند
در پایان، لازم است قطعات رنگ آمیزی شده، توسط ناظر، بررسی شده و توسط دستگاه مخصوص تست رنگ، نوع رنگ استفاده شده و کیفیت و ضخامت آن مورد تائید قرار گیرد. پس از اتمام کار، قطعات رنگ آمیزی شده برای بررسی های نهایی، به واحد مربوطه انتقال داده می شوند.

9- کنترل نهایی سازه

در این مرحله، کلیه قطعات رنگ آمیزی شده، برای آخرین بار، توسط ناظران پروژه، بررسی و ایرادات موجود ثبت می شوند. در صورت وجود هر گونه ایراد، قطعه مربوطه مرجوع شده و ایرادات موجود، برطرف خواهند شد. در پایان، قطعاتی که تائید نهایی شده باشند، جهت ارسال، به واحد بارگیری منتقل خواهند شد.

10- نصب تجهیزات الکتریکی و مکانیکی

پس از آماده شدن سازه جرثقیل، لازم است تجهیزات الکتریکی جرثقیل (مانند بالابر، موتور محرکه طولی، تابلو برق، سیستم های برق رسانی طولی و عرضی و دستگاه های کنترل کننده جرثقیل) و همچنین تجهیزات مکانیکی جرثقیل (مانند کالسکه، قلاب، زنجیرها، کاسه چرخ ها، ضربه گیرها و ترمزها) بر روی آن نصب گردند. در پایان، تمامی تجهیزات نصب شده و هماهنگی آن ها، توسط افراد متخصص تست شده و تائیدیه های لازم صادر می گردد.

11- بارگیری و ارسال به محل نصب

در این مرحله، قطعات تائید شده، توسط تجهیزات مخصوص، مانند لیفتراک ها و جرثقیل ها، بارگیری شده و به محل نصب، ارسال می گردند. با این کار، عملاً فرآیند ساخت پروژه به پایان می رسد و فرآیند نصب و اجرای آن آغاز می گردد.
معمولاً نصب جرثقیل های سقفی، توسط یک یا چند جرثقیل کامیونی انجام می شود. پس از نصب، مجدداً تست های لازم گرفته شده و در صورت صدور تائیدیه از سوی ناظر پروژه، بهره برداری از جرثقیل عملاً آغاز می شود.

بیشتر بدانید: موتور ضد جرقه

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.