جرثقیل های دروازه ای و کاربرد های آن

۳ بازديد

 

جرثقیل دروازه ای، بهترین انتخاب برای فضاهای باز است. همچنین جهت فضاهایی که سازه‌ی سالن توانایی نصب بالابر ندارد و یا به بالابری نیاز است که به سازه سالن وابستگی نداشته باشد و به  عبارتی مستقل از سالن باشد؛ میتوان از جرثقیل دروازه ای استفاده کرد. جرثقیل سقفی دروازه ای خود در انواع متفاوت تک پل و دو پل ساخته می‌شود. حرکت این جرثقیل روی ریل‌های زمینی است. با توجه به مستقل بودن این نوع جرثقیل دروازه ای از سازه‌ی سالن، این جرثقیل بسیار مورد توجه صنایع مختلف از جمله کشتیرانی است. استاندارد‌های ساخت جرثقیل دروازه ای در قسمت پل‌ها از استاندارد‌های ساخت جرثقیل دو پل و تک پل تبعیت می‌کند.

بیشتر بدانید: قطعات یدکی جرثقیل

انواع جرثقیل های دروازه ای :

جرثقیل دروازه ای تک پل

جرثقیل دروازه ای تک پل معمولاً برای جابجایی تجهیزات تا تناژ 10 تن در فضا های باز کاربرد زیادی دارند این نوع سازه از نظر اقتصادی مرقوم به صرفه تر است چرا که وزن کلی سازه را کاهش می دهد و در طرف مقابل از کلاس کاری کمتر و تناژ کمتری نسبت به سازه های دو پل برخوردار هستن؛ این نوع سازه ها شامل یک پل ،یک ستون ثابت ،یک ستون لولایی و دو عدد راهبر به همراه دو موتور گیربکس برای حرکت بر روی ریل های مورد نظر است. و برای جابجایی در عرض دهانه به وسیله ترولی واقع در بالابر که با موتور حرکت عرضی بالابر آن را به حرکت در می اورند .

بیشتر بدانید: چرخ دنده جرثقیل

جرثقیل دروازه ای دو طرف کنسول

جرثقیل دروازه ای دو پل معمولاً برای جابجایی تجهیزات با وزن ها بالا تا 50 تن در فضا های باز کاربرد زیادی دارندکه این نوع سازه از لحاظ کلاس کاری و قابلیت های مختلف در رده بالاتری نسبت به سازه های تک پل قرار دارند ؛ این سازه ها شامل دو پل، ستون های ثابت، ستون های لولایی و دو عدد راهبرو جعبه چرخ به همراه موتور گیربکس های حرکت طولی برای حرکت بر روی ریل های مورد نظر است. و برای جابجایی در عرض به وسیله ترولی ساخته شده با موتور گیربکس های حرکت عرضی، سیستم بالابر آن را به حرکت در می آورد .

اجزای جرثقیل

اجزای جرثقیل دروازه‌ای عبارتند از ترمز، کالسکه یا واگن متحرک، ضربه گیر و پل.

ترمز برای کاهش سرعت حرکت جرثقیل اصطکاک ایجاد می‌کند.

پل از دو تیر تشکیل شده است که برای دسترسی به اجزای جرثقیل و حرکت کالسکه از آن استفاده می‌شود.

ضربه گیر برای کاهش خسارات ناشی از برخورد جرثقیل و واگن و یا برخورد دو واگن یا دو جرثقیل با یکدیگر استفاده می‌شود.

واگن متحرک که به آن کالسکه نیز گفته می‌شود بر روی ریل‌هایی که بر روی تیرهای حمال قرار گرفته‌اند حرکت می‌کند.

کاربردهای جرثقیل دروازه‌ای

جرثقیل دروازه‌ای در صنایع مختلفی کاربردهای گسترده دارد. این جرثقیل یکی از مهم ترین ماشین آلات و تجهیزات برای جابجایی و حمل و نقل بارهای بسیار سنگین 1 تنی تا 100 تنی است. البته انواع دو پل این جرثقیل ها در تناژ خود هیچ محدودیتی ندارند. وجود تنوع در این جرثقیل‌ها سبب کاربردهای مختلف آن شده است.

بهتر بدانید: ترمز کفشکی

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.